Przedszkole Marzeń
Dzień Mamy i Taty w przedszkolu
Życzymy Wam – Kochani Rodzice,
Aby wasze dzieci były źródłem niekończącej się radości i prawdziwej dumy.
Aby były dla Was codzienną inspiracją, motywacją,
Odbiorcami i dawcami prawdziwej, bezinteresownej miłości…
A kiedy trzeba, aby dały Wam nieco spokoju i wytchnienia…
22 czerwca br. wszystkie dzieci z przedszkola zaprosiły swoich rodziców na Dzień Mamy i Taty.Dzień Rodziców to chyba najmilsze święto w ciągu roku. Dzieci miały możliwość wyrażenia, jak ważni w ich życiu są rodzice. To oni są autorytetami wartymi naśladowania.
Nasze przedszkolaki ze swoimi paniami przygotowały krótki występ, podczas którego zaprezentowały piosenki, wierszyki i tańce. Tego dnia wszystkie dzieci od rana nie mogły doczekać się występu oraz przybycia do przedszkola swoich rodziców. Było gwarnie i tłoczno ale i tak dzieciaki dały z siebie wszystko, a po uśmiechach na twarzach rodziców można było poznać, że występy bardzo im się podobały, na twarzach mam widać było wzruszenie.
Po występach dzieci obdarowały rodziców prezentami oraz zaprosiły na słodki poczęstunek. Radościom i wzruszeniom nie było końca. To był bardzo miły dzień.
I. Zych
Wycieczka przedszkolaków do Bałtowa
01.06.2016 r. przedszkolaki z Publicznego Samorządowego Przedszkola w Stalach wraz z rodzicami i nauczycielami p. Martą Bąk i p. Ireną Zych pojechały na wycieczkę do Bałtowa.
Wsparcie finansowe pozwoliło na znaczne obniżenie kosztów, a co za tym idzie umożliwiło biedniejszym dzieciom udział w wycieczce. W czasie wyjazdu odbyła się pogadanka na temat uzależnień szkodliwości spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków i dopalaczy.
Pobyt w Jurajskim Parku rozpoczął się od oglądania naturalnych rozmiarów makiety prehistorycznych zwierząt, począwszy od najmniejszych, a skończywszy na imponującym wielkością diplodoku. Następnie przedszkolaki wybrały się do Oceanarium, prehistorycznego miejsca, które sprawiło, że dzieci przeniosły się w świat podwodnego życia ogromnych gadów. Był czas wolny na zakupy, przerwa na obiad i możliwość korzystania z Parku Rozrywki. Zwiedzanie Sabatówki, gdzie przedszkolaki spotkały Czarownicę.
Ostatnim etapem wycieczki bałtowskiej było zwiedzanie zwierzyńca górnego i dolnego. Górną część zwierzyńca zwiedzaliśmy jadąc pomarańczowym amerykańskim autobusem po sektorach zamieszkałych przez wielbłądy, lamy, strusie, owce, jelenie, dziki itp. Do domu dzieciaki wracały bardzo zmęczone, ale zadowolone z wrażeń jakie przyniosła im wycieczka w świat dinozaurów.
I. Zych
Przedszkolaki odwiedzają kapliczki
Dobra nasza Mamo w niebie,
przychodzimy dziś do Ciebie,
przychodzimy i śpiewamy
dla Jezusa świętej Mamy.
Miej w opiece wszystkie dzieci,
Jak Jezusa w Nazarecie,
aby duże, duże rosły
ku Twej chwale i radości.
Maj jest nazywany miesiącem Matki Bożej. Każdego dnia tego miesiąca ludzie gromadzą się w Kościele na nabożeństwach majowych. Przy przydrożnych kapliczkach i krzyżach, które są aż kolorowe od wstążek, śpiewają pieśni ku czci najlepszej z Matek. Wokół kapliczek i krzyży kwitło kiedyś życie religijne. Kiedy mijano je, zatrzymywano się, zdejmowano czapkę i odmawiano modlitwy. O tym wszystkim dowiedziały się przedszkolaki odwiedzając kapliczki w swojej wsi.
W czasie takich lekcji religii dzieci śpiewały pieśni do Maryi, modliły się i poznawały najbliższą okolicę.
J.Sałek-Duma
Dzień Niezapominajki
Dzień Niezapominajki to święto przyrody i ekologii, które obchodzimy 15 maja. Inicjatywa ta ma na celu promowanie walorów przyrodniczych naszego kraju oraz stałe przypominanie o ochronie środowiska. Dla przedszkolaków to doskonała lekcja przyrody.
Tego dnia w przedszkolu przeważał kolor niebieski. Dzieci z grupy 3-latków pod kierunkiem p. Beaty Kułagi oraz dzieci z grupy 4-latków pod opieką p. Ireny Zych znów współpracowały razem.
Nauczycielki pokazały maluchom żywy kwiat niezapominajki. Poznały jego wygląd – wielkość, kształt kwiatu i barwę płatków. Opowiedziały dzieciom ciekawostki przyrodnicze, pojawiły się także zagadki dotyczące wiosennych kwiatów. Ciekawym punktem programu stał się pokaz „modelowania” balonów czyli tworzenie przez panie kwiatów. Każde dziecko otrzymało balonowy kwiat w prezencie. Nie zabrakło również zabawy orientacyjno-porządkowej pt. „Tropiciel kwiatów”, oraz pracy plastycznej. Dzieci młodsze pracowały w grupach, natomiast 4-latki indywidualnie malowały farbami piękne kwiaty niezapominajki.
Na zakończenie przedszkolaki wybrały się na krótki spacer w okolicy przedszkola w poszukiwaniu niezapominajek. To był bardzo miły niezapominajkowy dzień.
I.Zych
Dzień Flagi w przedszkolu
„Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
A na tej fladze, biel i czerwień,
Czerwień to miłość,
Biel serce czyste,
Piękne są nasze barwy ojczyste”
Aby rozbudzić i utrwalić wśród przedszkolaków poczucie tożsamości narodowej i szacunek do narodowych symboli organizowane są różnorodne zajęcia nawiązujące do świąt państwowych. 2 maja obchodzony jest Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.
My także postanowiliśmy uczcić nasze barwy ojczyste organizując 29 kwietnia skromne obchody tego święta w przedszkolu. Był to czas na przypomnienie dzieciom symboli narodowych takich jak: hymn, godło, flaga. Dzieci z pomocą pań przygotowały prace plastyczno-techniczną biało-czerwone chorągiewki. Po czym wspólnie dwie grupy przedszkolaków z pomalowanymi twarzami i chorągiewkami w rękach przeszły ulicami wsi.
Dzień ten był dla przedszkolaków wspaniałą lekcją przypomnienia sobie, że są Polakami, a Polska to ich Ojczyzna.
I. Zych
Quiz ekologiczny
W związku z przypadającym 22 kwietnia Światowym Dniem Ziemi dzieci 4-letnie pod kierunkiem p. Ireny Zych zostały wprowadzone w świat ekologii. Na wstępnie dzieci próbowały odpowiedzieć na pytania: jak dbać o czystość naszej planety?, co to są śmieci?, co robimy ze śmieciami i odpadkami?. Nauczycielka zapoznała dzieci z kolorowymi koszami, wyjaśniła na czym polega segregacja i czemu służy. Dzieci same dopasowały śmieci do przygotowanych koszy.
Kolejnym punktem ekologicznego quizu była woda i jej tajemnice. „Co tonie, a co pływa” to zabawy, które bardzo podobały się dzieciom. Gąbka, moneta, piłka to tylko niektóre przedmioty wykorzystane do tego eksperymentu. Dzieci sprawdzały, które elementy będą unosić się na wodzie, a które od razu utoną.
Kolejna zabawa badawcza polegała na sprawdzeniu co rozpuści się w wodzie, a co nie. Dzieci eksperymentowały z różnymi substancjami i produktami (cukrem, solą, oliwą, kawą itp.) po czym sami formułowali wnioski.
Wiele emocji wywołał eksperyment pokazujący różne stany skupienia wody. Para z czajnika skroplona na talerzyku oraz zamrożona woda czyli lód. Dzieci obserwowały roztapiający się lód w naczyniu z ciepłą wodą.
To był bardzo emocjonujący dzień. Lekcja z zabawami badawczymi zdecydowanie przypadła do gustu przedszkolakom, mam nadzieję, że zapamiętają ją na długo.
I. Zych
Dzień Ziemi
Jak co roku 22. kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – największe ekologiczne święto na świecie. W tym dniu wszystkie przedszkolaki przyszły ubrane na zielono, na znak tego, że wszyscy chcemy, aby nasza planeta była czysta, zielona.
Punktem obchodów Dnia Ziemi było zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu pomiędzy dwoma grupami przedszkolaków. Grupa młodszych dzieci pod opieką nauczycielki Beaty Kułagi i grupa starszych dzieci pod opieką nauczycielki P. Ireny Zych, wykonały plakat przedstawiający naszą Planetę Ziemię. Obie grupy ubrane w zielone fartuszki (zakupione przez Pana Dyrektora) malowały swój plakat farbami plakatowymi. Rozmawiałam z dziećmi o tym, w jaki sposób powstała, jak wygląda, ile ludzi zamieszkuje Ziemię, jakie są kontynenty, w jaki sposób możemy się o nią troszczyć. Ostatnim punktem był ekologiczny przemarsz przedszkolaków przez korytarze szkoły podczas przerwy w pomalowanych buziach w planetę Ziemię
B. Kułaga
Wizyta przedszkolaków w bibliotece
„Czytanie rozwija rozum młodzieży,
odmładza charakter starca,
uszlachetnia w chwilach pomyślności,
daje pomoc i pocieszenie w przeciwnościach.”
Wprowadzenie dzieci w świat literatury rozpoczyna się już od wczesnych lat. Dzieci z zaciekawieniem słuchają opowiadań, oglądają kolorowe obrazki, rozpoznają bliskie im elementy rzeczywistości. Książka przedszkolakom towarzyszy niemal każdego dnia.
23 kwietnia to szczególna data w historii literatury światowej, obchodzony jest bowiem Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.
25 kwietnia br. „popołudniowa” grupa przedszkolaków wraz z p. Ireną Zych odwiedziły Wiejski Dom Kultury w Stalach. Głównym celem wycieczki było zapoznanie maluchów z biblioteką. Dzieci przywitała bibliotekarka p. Zofia Duma, która opowiedziała o swojej pracy w bibliotece. Przedszkolaki zwiedziły placówkę, z zainteresowaniem przyglądały się książkom na półkach. Dowiedziały się jak należy zachować się w bibliotece, oraz co zrobić aby wypożyczyć książkę i jak o nią dbać. Dzieci zobaczyły jak wygląda karta czytelnika oraz najgrubsza książka. Pani bibliotekarka przygotowała mnóstwo książeczek, które dzieci z zaciekawieniem oglądały oraz przeczytała im krótką bajeczkę.
Na zakończenie pani pokazała dzieciom sportowy kącik czyli siłownię. Wzbudziła ona ogromne zainteresowanie i mnóstwo emocji. Dzieci pod okiem opiekunów mogły dotknąć oraz wypróbować niektórych urządzeń sportowych.
To był bardzo emocjonujący dzień. Spotkanie zarówno w bibliotece jak i siłowni odbyło się w radosnej i pełnej uśmiechów atmosferze. Dzieci podziękowały pani bibliotekarce i obiecały, że będą często odwiedzać to ciekawe miejsce.
I. Zych
Konkurs na „Najpiękniejszą Ozdobę Wielkanocną”
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych nauczycielki przedszkola p. Beata Kułaga i p. Irena Zych dla dzieci uczęszczających do przedszkola i ich rodziców/opiekunów zorganizowały konkurs na najpiękniejszą ozdobę wielkanocną. Głównym celem konkursu było kultywowanie tradycji świątecznych oraz integracja dzieci i rodziców. Tego typu zadania sprzyjają rozwijaniu kreatywności, wyobraźni plastycznej, zdolności manualnych oraz inspirują do twórczych poszukiwań nowych form plastycznych. W konkursie wzięło udział 12 prac. Pierwsze miejsce otrzymali Kamilka K. (z grupy 4-latków) i Wojtuś K. (z grupy 3-latków), drugie miejsce Ania B. (z grupy 3-latków), trzecie miejsce Hania T. (z grupy 4-latków). Wyróżnienie otrzymali: Adaś R., Oliwka R., Julka K., Kacperek T., Lenka Ch., Ola S., Zuzia S. (z grupy 3-latków), oraz Zosia S. (z grupy 4-latków). Zwycięzcy trzech pierwszych miejsc otrzymali nagrody, natomiast wszyscy uczestnicy drobny upominek. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom, a wszystkich przedszkolaków zachęcamy do udziału w konkursach.
I. Zych
Walentyki w przedszkolu
14 luty od wielu lat kojarzy się nam wyłącznie ze Świętem Zakochanych. A przecież uczucia powinno okazywać się bliskim przez cały rok, a nie tylko tego jednego dnia. W tym roku walentynki w naszym przedszkolu odbyły się pod znakiem przyjaźni i radości z przebywania ze sobą. Walentynki to dzień, w którym obdarowuje się osobę lubianą drobnym upominkiem tzw. Walentynką. Przedszkolaki z pomocą pań przygotowały specjalną skrzynkę walentynkową. Każde dziecko otrzymało piękną walentynkę oraz słodki poczęstunek. Sala tego dnia była pięknie przystrojona w czerwone serduszka. Grała nastrojowa muzyka. Wszyscy byli pięknie ubrani na czerwono. Walentynki już na dobre zostaną wpisane w nasz kalendarz uroczystości przedszkolnych.
I. Zych
Czytanie bajek trzylatkom przez uczniów klasy drugiej
Czytanie bajek jest bardzo ważnym źródłem oddziaływania na osobowość dzieci, młodzieży i dorosłych. Sprzyja poznaniu świata, rozszerzaniu doświadczeń, rozwijaniu uczuć, kształtowaniu systemów wartości, postaw moralnych i społecznych. Jest świetną formą wypełniania wolnego czasu. Jest źródłem uczenia się. Dokonując oceny postępowania postaci, występujących w bajkach dziecko zdobywa umiejętność samooceny, uczy odróżniać prawdę od fałszu, dobra od zła, wyzbywa się egoizmu, uwrażliwia na cierpienia innych, a sytuacje komiczne wywołują śmiech i radość. Wspólne głośne czytanie bajek wpływa nie tylko na rozwój emocjonalny dziecka, ale także sprzyja rozwijaniu komunikacji językowej dziecka, wzbogacaniu słownictwa, poprawności gramatycznej i stylistycznej wypowiedzi.
Bajka kształci i wyrabia u małego odbiorcy smak estetyczny, pobudza i wzbogaca jego wyobraźnię. Czytanie powinno się kojarzyć dziecku z radością, a nigdy z przymusem, stresem, nudą lub karą. Wybierajmy do czytania tylko te bajki, które napisane są poprawną polszczyzną, są ciekawe, dostosowane do wrażliwości dziecka. Każdy kto pragnie znaleźć klucz do serca dziecka powinien sięgnąć po bajki. Świat pełen magii, cudownych bohaterów, wróżek i rycerzy jest bliski dziecku. To kraina w której maluch czuje się fantastycznie.
Dlatego też już kolejny rok nauczycielka p. Beata Kułaga wprowadza w życie swojej grupy czytanie baśni, bajek, opowiadań, czy wierszy. We wcześniejszych latach było to najpierw czytanie bajek przez rodziców oraz babcie a w tym roku najmłodszym przedszkolakom bajki czytają uczniowie klasy II SP (wcześniejsi wychowankowie P. Beaty) To oni umilają czas dzieciom czytając im ich ulubione bajki. Jest to fantastyczna forma spędzania czasu tuż po śniadaniu, a wśród uczniów sprawdzenia swoich umiejętności czytelniczych przed grupą młodszych kolegów, wyzbycia się stresu i tak naprawdę zrelaksowania. Pomysł bardzo się przyjął wśród uczniów, którzy z uśmiechem i wielką chęcią czytania przychodzą do najmłodszych dzieci.
B. Kułaga
A ten nasz Mikołaj czapkę ma czerwoną,
czerwone ma buty,
brodę oszronioną.
Niesie ciężki worek prezentów wspaniałych,
chce by wszystkie dzieci dziś się uśmiechały.
Do Przedszkola zawitał wraz ze Śnieżynkami Święty Mikołaj . Dzieci z niecierpliwością czekały na Mikołaja od samego rana.
Święty Mikołaj wszedł na salę i przywitał się z dziećmi zapraszając na salę zabaw po prezenty. Dzieci z wielkim entuzjazmem przywitały Mikołaja, nieśmiało ale z uśmiechem odbierały prezenty od Świętego. Rodzice mogli witać Gościa razem z dziećmi, robili pamiątkowe zdjęcia i oczywiście z powagą odpowiadały na pytania Mikołaja ;)
B. Kułaga
Gazeta „Przedszkolne Nowinki”
Nauczycielki wychowania przedszkolnego p. Marta Bąk, p. Irena Zych i p. Beata Kułaga postanowiły wydawać raz w miesiącu gazetkę dla rodziców. Gazetka przedszkolna będzie redagowana jedna wspólna dla dwóch grup 3 i 4-latków. Gazeta będzie drukowana w naszej szkole i ukazywana w przedszkolu w pierwszym tygodniu miesiąca w dostępnym dla rodziców miejscu tj. szatni głównej, obok tablicy informacyjnej. Jest ona bezpłatna. Tematyka gazetki to aktualne wydarzenia z życia przedszkola, artykuły dotyczące wychowania i nauczania dzieci w wieku przedszkolnym, porady i wskazówki dla rodziców. Znajdzie się, także kącik kulinarny, życzenia urodzinowe dla jubilatów, coś na poprawę humoru i oczywiście nie może zabraknąć kolorowanek, rebusów i zagadek dla dzieci. Serdecznie zachęcamy rodziców dla czytania gazetki, mile widziane propozycje tematów, które was interesują. Mamy nadzieję, że spodoba się wam ta forma współpracy. A już wkrótce ukaże się drugi - listopadowy numer naszego miesięcznika. Życzymy miłej lektury.
I. Zych
DZIEŃ Z ŻYCIA PRZEDSZKOLAKA
W przedszkolu dzieci podlegają określonemu rytmowi dnia - rutyna i powtarzalność określonych czynności wpływają pozytywnie na rozwój dziecka. „Ramowy rozkład dnia” obowiązuje od rozpoczęcia pracy przedszkola, aż do jego zamknięcia, a rytm dnia wyznaczają posiłki: śniadanie, obiad, podwieczorek.
Przed śniadaniem
Dzieci przychodzą do przedszkola w różnym czasie - niektóre o 6.30, inne przed 8 - w zależności od tego, jak pracują ich rodzice. W tym czasie mogą bawić się same w "kącikach tematycznych" (np. w "kuchni", w "sklepiku") lub w grupie, w zależności od własnej inwencji, ale zawsze pod czujnym okiem wychowawcy. Śniadanie poprzedzają ćwiczenia poranne - dzieci gimnastykują się, wykonują proste ćwiczenia gimnastyczne, takie jak np. rozciąganie, skłony, wymachy. Po zajęciach ruchowych dzieci przygotowują się do śniadania - maluchy myją wspólnie ręce w łazience i zasiadają do stołów. Śniadanie trwa około pół godziny. Dzieci w przedszkolu potrafią jeść samodzielnie, nie znaczy to jednak, że w ogóle nie potrzebują pomocy. Czasem rozleje się herbata, czasem na podłogę spadnie widelec albo łyżka, a na spodnie wyleje się zupa mleczna. Nauczycielki pomagają dzieciom przy posiłkach, w razie potrzeby przebierają ubrudzone spodnie i koszulki. Kiedy śniadanie się kończy panie pomagające (tzw. pomoc nauczyciela) sprzątają ze stołów, a dzieci zabierają się do zabawy i nauki.
Przed obiadem
Po śniadaniu pełne energii dzieci rozpoczynają zajęcia i zabawy edukacyjne kierowane przez nauczyciela (jest to tzw. "zintegrowana działalność edukacyjna", która jest prowadzona na podstawie przyjętej przez przedszkole podstawy programowej) na przemian z zajęciami ruchowymi. W przedszkolu dzieci uczą się przez zabawę! Do zajęć edukacyjnych należą zajęcia plastyczne, muzyczne, wychowanie zdrowotne, słuchanie opowiadań i wierszyków, omawianie historyjek obrazkowych. Aby dzieci się nie nudziły, zarówno zajęcia edukacyjne, jak i ruchowe, trwają około pół godziny. Po zajęciach edukacyjnych, dzieci bawią się, dla przeciwwagi, w ruchu. Jeśli pogoda na to pozwala gry i zabawy sportowe odbywają się w przedszkolnym ogrodzie. Ruch na świeżym powietrzu jest niezwykle istotny dla prawidłowego rozwoju dzieci. W tym czasie przedszkolaki bawią się pod okiem nauczyciela, ale swobodnie - według własnej inwencji (co oznacza, że nie są to zajęcia kierowane przez nauczyciela). Zajęcia dla młodszych dzieci są trochę inne niż dla starszych. 3-latki więcej czasu spędzają na zabawie (bawią się same albo w zabawy zorganizowane przez nauczyciela), starsze dzieci uczestniczą w zajęciach edukacyjnych przeprowadzanych w oparciu o podstawę programową. Przed obiadem nauczyciele organizują również spacery po najbliższej okolicy, wycieczki do parku lub do lasu, zabawy w ogródku. Po powrocie do przedszkola, dzieci przebierają się, myją ręce i przygotowują się do obiadu. Podobnie jak przy śniadaniu, panie wychowawczynie, panie pomagające (pomoc nauczyciela) rozdają dzieciom posiłki, a dzieci starają się samodzielnie jeść. Obiad trwa około pół godziny.
Po obiedzie
Po zakończeniu obiadu dzieci myją zęby oraz udają się na odpoczynek poobiedni, np. leżąc na dywanie i słuchając bajki lub wykonując wraz z nauczycielem ćwiczenia relaksacyjne. Odpoczynek trwa do podwieczorku. Podwieczorek jest krótszy niż śniadanie i obiad. Po podwieczorku nauczycielki prowadzą z dziećmi dodatkowe zajęcia -często w postaci zajęć indywidualnych lub zajęć w małych grupach. Są to ćwiczenia manualne, ćwiczenia graficzne. Jest to również czas na gry dydaktyczne, ćwiczenia gramatyczne, powtarzanie zdobytych informacji i omawianie tego, co zdarzyło się w ciągu dnia. Dzieci mogą, także bawić się swobodnie (według ich własnych pomysłów) lub nauczycielki organizują im zabawy. Mogą to być zabawy w „sali zabaw”, zabawy na świeżym powietrzu, w ogrodzie przedszkolnym (w zależności od pogody), lub czas na oglądanie ulubionych bajek na DVD.
Do widzenia i do jutra
Pierwsze dzieci wychodzą do domu o godzinie 12.30 (5-cio godzinny pobyt w przedszkolu to tzw. podstawa programowa). Później dzieci rozchodzą się do domów w zależności od liczby godzin, na które pozostawiają je w przedszkolu rodzice. Następnego dnia, od godziny 6.30, dzieci zaczynają się schodzić do przedszkola…
Kącik kulinarny do przygotowania w domu z rodzicami
Słodkie domowe wafelki
SKŁADNIKI:
1 szklanka mleka 2,0%
1 szklanka cukru
70g masła
2-3 łyżki naturalnego kakao
3/4 szklanki mleka w proszku
1 opakowanie wafli
PRZYGOTOWANIE:
Mleko, masło i cukier gotujemy w garnku około 10 minut ciągle mieszając. Następnie dodajemy kakao i mleko w proszku (małymi porcjami). Całość gotujemy około 2 minuty ciągle mieszając. Ewentualnymi małymi grudkami nie trzeba się przejmować. Gotową masę zostawiamy do ostygnięcia na około 10 minut.
Wafle smarujemy słodką masą po stronie z większymi zagłębieniami. Gdy już nasz wafel jest gotowy, wkładamy go do reklamówki i obciążamy książkami na około 1 godzinę (dzięki temu warstwy ładnie się połączą).
Po tym czasie kroimy wafel na porcje.
PORADA: Aby uzyskać mleczne nadzienie, nie dodawaj do masy kakao.
Urodziny, urodzinki…
W tym miesiącu urodziny obchodzą:
Życzymy spełnienia marzeń i dużo uśmiechu
Humor
Do Kowalskich przyjechała z wizytą babcia i pyta Pawełka:
- Wnusiu, dobrze się chowasz?
- Staram się. Ale mama i tak zawsze mnie w końcu znajdzie i wykąpie.
- Synku, przed godziną w szafce były dwa ciastka, teraz jest tylko jedno. Co się stało?
- To nie moja wina. Było ciemno i nie zauważyłem tego drugiego.
Z dniem 01.08.2012 r. rozpoczęła się w Gminie Grębów realizacja projektu pt. „Przedszkole Marzeń" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działanie 9.1. „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, Poddziałanie 9.1.1. „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej”.
Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności do edukacji przedszkolnej dla 50 dzieci w Gminie Grębów poprzez utworzenie Publicznego Przedszkola w Stalach oraz wyposażenie go w niezbędne pomoce dydaktyczne.
Całkowita wartość Projektu wynosiła 450 058,93 zł w tym dofinansowanie: 382 550,09 zł, wkład własny: 67 508,84 zł.
W ramach projektu przygotowane zostały dwie sale do zajęć i jedna sala do zabawy. Przedszkole posiada oddzielną łazienkę, szatnię oraz pomieszczenie do rozdzielania drugiego śniadania i podwieczorka. Na potrzeby utworzonego przedszkola zakupiono wyposażenie: meble (krzesła, regały, stoły, kanapy), dekoracje, makatki, wieszaki, ławeczki i półki do szatni, tablice korkowe, wykładziny, kosze, pojemniki, naczynia.
Od 3 września 2012 r. odbywały się zajęcia z dziećmi w dwóch grupach po 25 osób w każdej.
Dzieci biorąc udział w projekcie miały szansę na wszechstronny rozwój w grupie przedszkolnej poprzez udział w codziennych nieodpłatnych zajęciach. Wszyscy korzystali z bezpłatnego wyżywienia.
W ramach projektu przedszkole zostało wyposażone w sprzęt multimedialny: tablicę interaktywną, laptop, projektor multimedialny oraz nowoczesne pomoce dydaktyczne, m.in. programy do nauki języka angielskiego, sprzęt do gimnastyki, zajęć muzyczno-rytmicznych i logopedycznych. Ten nowoczesny sprzęt ułatwił prowadzenie zajęć oraz uatrakcyjnił miejsce przebywania maluchów. Ponadto odbywały się bezpłatne zajęcia z języka angielskiego, muzyczno-rytmiczne oraz logopedyczne.
Biorąc udział w zajęciach z języka angielskiego dzieci nauczyły się piosenek, rymowanek i wierszyków w języku angielskim, a dzieci pięcioletnie nauczyły się czytać.
Głównym celem zajęć muzyczno-rytmicznych było rozwijanie słuchu i pamięci oraz poczucia rytmu. Dzieci nauczyły się śpiewać, tańczyć oraz gry na instrumentach. Zdobyte umiejętności zaprezentowały na uroczystościach okolicznościowych.
W zajęciach logopedycznych wzięły udział dzieci, u których podczas badań logopeda zdiagnozował wadę wymowy. Zajęcia logopedyczne miały na celu doskonalenie aparatu mowy, w taki sposób by uzyskać u dziecka prawidłową artykulację wszystkich głosek oraz umiejętność łączenia i wymawiania ich w wyrazach.
Projekt realizowany był na podstawie umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie z dnia 26 listopada 2012 r. Realizacja projektu trwała do 31.08.2013 r.
„Przedszkole Marzeń” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego